Bedrijfsmaatschappelijk Werk

Het kan gebeuren dat een medewerker problemen ervaart die het functioneren in zijn werksituatie in de weg staat. Dit kunnen problemen in de privé-situatie zijn, werk-gerelateerd of een combinatie van beiden.

 

Voorbeelden van voorkomende problemen zijn de gevolgen van een scheiding, ziekte, mantelzorger zijn, overlijden, financiële problemen, ervaren van werkdruk, geen werkplezier meer ervaren, gepest worden op de werkvloer, veranderingen vanwege reorganisatie.

 

Deze voorbeelden kunnen een reden zijn waarom of waardoor een medewerker uitvalt. Een zieke medewerker kost een werkgever gemiddeld minimaal € 250,- per dag (onderzoek TNO). De kosten van vervanging zijn hierin nog niet zijn meegerekend. Verzuim of uitval van een medewerker heeft voor zowel de organisatie als de collega- medewerkers effect op het algehele werkproces. De gevolgen voor de overgebleven medewerkers zijn dat zij overbelast kunnen raken door een toenemende werkdruk, tekort aan personeel én dat medewerkers hierdoor minder werkplezier ervaren.  

Maar wat is nou Bedrijfsmaatschappelijk Werk?

Als gecertificeerd bedrijfsmaatschappelijk werker ondersteun ik bij het proces naar het optimaal functioneren van medewerkers, welzijn en duurzame inzetbaarheid door het bieden van psychosociale begeleiding/coaching en het adviseren van werkgevers hierover. 

Hoe? ​

Als bedrijfsmaatschappelijk werker kan ik vooraf helpen verzuim te voorkomen, de duur van verzuim beperken, en ondersteunen in het proces van re-integratie van een medewerker bij verzuim. De inzet van mij als bedrijfsmaatschappelijk werker kan de inzetbaarheid, veerkracht en vitaliteit van medewerkers (met problemen) vergroten.

 

Een leidinggevende kan signalen opvangen van dreigend verzuim of problemen van een medewerker en deze doorverwijzen naar mij als bedrijfsmaatschappelijk werker.

Ook een HR-afdeling of een bedrijfsarts kan dit doen. Ik kan dus zowel preventief als curatief ingezet worden.

 

De mogelijkheid tot hulp van bedrijfsmaatschappelijk werk zal door medewerkers gewaardeerd worden. Zij hebben daardoor het gevoel dat ze bij iemand (vertrouwelijk) terechtkunnen met hun problemen. Dit levert een positief sociaal-maatschappelijk imago voor de werkgever op!

"Ik kan het maar op één manier,
gewoon, met oprechte aandacht voor zowel
de werkgever áls de medewerker."

Het “verschil maken”

Ik wil graag en kan een verschil maken voor een organisatie door mijn diensten als bedrijfsmaatschappelijk werker aan te bieden. Het ontbreekt binnen veel organisaties vaak aan één persoon die zowel dicht bij de bij de werkgever- als medewerker staat. Vaak is bedrijfsmaatschappelijk werk een aanbod van een grote organisatie (bijvoorbeeld Arbo- of verzekeringsorganisatie), waardoor het maatwerk voor zowel de medewerkers als de werkgever en het persoonlijke contact verdwijnt.

Ik ben meerzijdig partijdig in mijn externe onafhankelijke en zelfstandige positie. Ik kan problemen oplossen in samenwerking met diverse disciplines op het gebied van organisatie- en bedrijfscultuur.  Mijn diensten vormen een onderdeel van goed werkgeverschap op het gebied van Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA) (zie ook Arbowetgeving).

Advisering en verzuimbegeleiding

Naast Bedrijfsmaatschappelijk Werk bied ik ook graag advies en verzuimbegeleiding aan. Hierbij kan men b.v. denken aan het vereenvoudigen van een ziekteverzuimbeleid (preventief-curatief), advies over hoe om te gaan met een langdurig zieke medewerker, duurzame inzetbaarheid, specifieke thema’s en het welzijn van medewerkers, of gewoon een klankbord zijn, omdat de organisatie er nog nooit eerder mee te maken heeft gehad.


Altijd advies op maat voor jouw/jullie organisatie!

Iedereen heeft recht
op een goede werkdag, toch?

Neem contact met me op wat ik voor jou en je medewerkers kan betekenen.